Szukasz porady prawnej?
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne
Strona główna » Kredyt indeksowany a kredyt denominowany
W sprawach ?frankowych? możemy się spotkać z dwoma rodzajami kredytów: indeksowanymi do CHF oraz denominowanymi CHF. Czym się różnią?
Kredyt indeksowany do CHF to kredyt udzielony i wypłacony w złotych polskich, jak również w polskich złotych spłacany. Z powodu zawarcia w treści umowy kredytowej tzw. klauzuli indeksacyjnej, wysokość zadłużenia kredytobiorcy oraz wysokość raty uzależniona jest ściśle od kursu franka szwajcarskiego.
Zatem wartość zadłużenia w umowie jest wskazana w złotych polskich, ale w momencie wypłaty kredytu lub jego transzy zostaje przeliczona na CHF według kursu z dnia wypłaty. Z kolei spłata poszczególnych rat zostaje przeliczona na CHF według kursu z dnia wpłaty.
Przy kredycie denominowanym do CHF mechanizm jest zbliżony do mechanizmu indeksacji. W umowie wysokość zadłużenia jest wskazana w CHF, zaś wypłata następuje w złotówkach przeliczonych do kursu CHF z dnia wypłaty. Wysokość zadłużenia oraz poszczególnych rat jest wyrażona w CHF według kursu z dnia spłaty
10 maja 2024 r. zapraszamy na spotkanie informacyjne na temat projektu „Przedsiębiorcy kompetentni w GOZ”.
Oferujemy bezpośrednie spotkanie w godzinach 9:00-15:00 w siedzibie Wielkopolskiej Grupy Prawniczej:
Ul. Grudzieniec 64, 60-601 Poznań
Na spotkaniu przedstawimy założenia projektu, oferowane formy wsparcia, zasady udziału w projekcie, korzyści z udziału we wsparciu szkoleniowo doradczym. Przedstawimy harmonogram najbliższych szkoleń.
Pomożemy przy wyborze danej formy wsparcia oraz wspólnie przygotujemy niezbędne formularze zgłoszeniowe.
W trakcie spotkanie będzie możliwość zadawania pytań i indywidualnych konsultacji ze specjalistami w zakresie udziału w projekcie.
Zapraszamy również na spotkanie on-line, tych którzy osobiście nie mogą się z nami spotkać.
Będziemy dostępni w godz. 11:00-11:30 pod poniższym linkiem. Wystarczy dołączyć się do spotkania klikając w danej godzinie w linka.
W trakcie spotkania przedstawimy założenia projektu „Przedsiębiorcy kompetentni w GOZ”. Przedstawimy założenia projektu, oferowane formy wsparcia, zasady udziału w projekcie, korzyści z udziału we wsparciu szkoleniowo doradczym. Podczas wydarzenia będziemy też mogli umówić się na indywidualne spotkanie celem udzielenia pomocy w uzupełnianiu formularzy zgłoszeniowych.
Odpowiemy na pytania dotyczące projektu.
Link do spotkania on-line:
W kontekście unijnego programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki związanego z nową perspektywą finansową na lata 2021-2027 jednym z najbardziej interesujących, przewidzianych narzędzi jest tzw. ścieżka SMART. Czym właściwie jest? Na czym polega? Kto może wziąć udział? Na te i wiele innych pytań znajdą Państwo w niniejszej publikacji.
Całość programu FENG, w tym więc Ścieżki SMART jest ściśle powiązana z treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. oraz szeroko pojętym Europejskim Zielonym Ładem. Jak wskazuje treść dokumentu „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki odpowiedzią na wyzwania UE i krajowe” projekt FENG winien koncentrować się na wsparciu rozwoju gospodarczego, innowacyjności oraz B+R; transferze technologii; wdrożeniu Europejskiego Zielonego Ładu w Polsce oraz cyfryzacji przedsiębiorstw. Z funduszy skorzystać będą mogli zarówno przedsiębiorcy jak i organizacje czy instytucje – oferta skierowana jest do:
Bardzo interesującą kwestią dotyczącą statusu naszego kraju na poziomie europejskim stanowi miejsce Polski w Europejskim Rankingu Innowacyjności 2021, w którym określona została jako emerging innovator (65,9% średniej UE). Zgodnie z jego treścią polskie firmy charakteryzuje stosunkowo niski poziom innowacyjności w stosunku do średniej unijnej, stąd też kluczowe cele FENG oraz Ścieżki SMART to:
Przedsiębiorcy, którzy uzyskają dotację mogą przeznaczyć ją na szereg różnych celów, takich jak zwiększenie wynagrodzeń, budowa hali produkcyjnej, zakup oprogramowania lub aparatury badawczej, maszyn, urządzeń specjalistycznych czy też inne, zewnętrzne usługi badawczo rozwojowe.
Biorąc pod uwagę wyżej wskazaną pozycję naszego kraju w Europejskim Rankingu Innowacyjności nie sposób nie uznać projektów finansowanych z środków unijnych w ramach programu FENG za szansę dynamicznego rozwoju dla innowacyjnych przedsiębiorstw. To mając na uwadze warto zastanowić się czym wyróżnia się sama Ścieżka SMART w stosunku do całości wyżej opisanego programu.
Ścieżka SMART umożliwia realizację kompleksowych projektów zawierających siedem wyraźne określonych modułów, są to:
Beneficjentami Ścieżki SMART mogą być zarówno przedsiębiorstwa duże jak i te z sektora MŚP, jednakże istnieją pewne różnice związane z postawionymi wymogami. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw wniosek o dofinansowanie musi obejmować, co najmniej jeden z dwóch wskazanych modułów – prowadzenie prac badawczo-rozwojowych lub wdrożenie wyników prac badawczo -rozwojowych (wdrożenie innowacji). Wymóg ten określony został inaczej w przypadku dużych podmiotów, albowiem obligatoryjnym wymogiem wniosku o dofinansowanie jest moduł B+T, natomiast moduł wdrożenia innowacji jest fakultatywny.
Wnioski o dofinansowanie składane są w cyklicznych naborach – najbliższa, V runda naborów rozpoczyna się 27 czerwca 2024 i trwać będzie do dnia 24 października (samodzielne przedsiębiorstwa z sektora MŚP). Konsorcja przedsiębiorstw MŚP z dużymi przedsiębiorstwami mogą liczyć na możliwość ubiegania się o dofinansowanie od 10 stycznia 2025 do 28 marca 2025 roku. Kwota przeznaczonych na Ścieżkę SMART środków to 4.3 mld euro, a maksymalny poziom dofinansowania stanowi 80%.
Przedsiębiorcy z sektora MŚP oraz konsorcja takich podmiotów gospodarczych w celu ubiegania się o wsparcie ze Ścieżki SMART będą aplikować do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w formie konkursu. Duże przedsiębiorstwa, konsorcja dużych przedsiębiorstw, a także konsorcja przedsiębiorstw MŚP z innymi niż MŚP oraz przedsiębiorstw (innych niż MŚP oraz MŚP) z organizacjami badawczymi lub organizacjami pozarządowymi, składać będą swoje aplikacje do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jako instytucji organizującej konkurs.
Podsumowując powyższe informacje warto również zauważyć, iż opisane działania stanowią elementy składowe dużo większego przedsięwzięcia, albowiem odpowiadają na wyzwania wskazane w Europejskim Zielonym Ładzie, a także przyczyniają się do daleko idącej cyfryzacji, rozwoju infrastruktury badawczej oraz wzrostem kompetencji kadr – zarówno pracowniczych jak i zarządczych.
Autor: Sebastian Andrzejewski
Z tego artykułu dowiesz się:
Postępowanie o zatwierdzenie układu jest jedną z form restrukturyzacji przedsiębiorstwa, która umożliwia uregulowanie swoich długów poprzez zawarcie pewnej formy porozumienia z wierzycielami. Jest to idealne narzędzie dla dłużników, którzy mając trudności w spłacie swoich zobowiązań finansowych, wyrażają wolę utrzymania dalszej działalności przedsiębiorstwa. Postępowanie o zatwierdzenie układu daje możliwość restrukturyzacji przedsiębiorstwa oraz pozbycia się długów w sposób zorganizowany, co może wydatnie pomóc w uniknięciu bankructwa i utrzymaniu stabilności finansowej.
Głównym celem postępowania o zatwierdzenie układu jest osiągnięcie porozumienia między dłużnikiem a jego wierzycielami w przedmiocie spłaty długów. Zaproponowany w toku postępowania układ polega na zaproponowaniu wierzycielom planu spłaty, zawierającego szereg warunków, takich jak zmniejszenie kwoty zadłużenia poprzez częściowe umorzenie, rozłożenie spłaty na raty czy podział wierzytelności na grupy. Niewątpliwą zaletą postępowania o zatwierdzenie układu z perspektywy dłużnika jest przewidziany przez ustawodawcę – parasol ochronny – w formie czteromiesięcznego okresu w czasie którego wierzyciele nie mogą podejmować w stosunku do dłużnika czynności egzekucyjny, zawieszają się trwające postępowania egzekucyjne prowadzone przez komorników, zwolnione zostają dokonane zajęcia. Ponadto dłużnikowi w tym okresie nie można wypowiedzieć trwających umów najmu i dzierżawy. Okres ten rozpoczyna się od momentu ogłoszenia obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego który stanowi faktyczny początek restrukturyzacji. Czteromiesięczny okres ochronny ma na celu odpowiednie przygotowanie przez dłużnika propozycji układowych oraz wstępnego planu restrukturyzacyjnego bez narażenia go na paraliż prowadzonego przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że okres ten przysługuje każdemu dłużnikowi który podjął decyzję o skorzystaniu z postępowania o zatwierdzeniu układu, nawet jeśli ostatecznie układ ten nie zostanie zawarty!
Z drugiej strony wspomnieć należy, że postępowanie o zatwierdzenie układu ma za zadanie ochronę zarówno dłużnika ale również i wierzycieli. W pierwszej kolejności daje on dłużnikowi szansę na odzyskanie kontroli nad swoją sytuacją finansową oraz uniknięcie bankructwa. Z drugiej strony, pozwala wierzycielom na odzyskanie części swoich środków w sposób uporządkowany, zamiast ryzykować całkowitą utratę pieniędzy w przypadku bankructwa dłużnika, a także daje również możliwość wpływu wierzyciela na ostateczny kształt układu. Zaproponowany przez dłużnika układ ma przede wszystkim na celu przedstawienie mu propozycji spłaty która będzie korzystniejsza niż ewentualne ogłoszenie przez dłużnika upadłości i idące za tym częściowe spłaty z masy upadłościowej.
Aby skorzystać z dobrodziejstw postępowania o zatwierdzenie układu należy posiadać zdolność restrukturyzacyjną. Posiadają ją Przedsiębiorcy w rozumieniu Kodeksu Cywilnego (w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą!), a także między innymi spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne czy też wspólnicy spółki partnerskiej. Drugim niezbędnym wymogiem skorzystania z omawianego postępowania jest to, aby suma wierzytelności spornych dłużnika nie przekraczała 15% sumy wszystkich wierzytelności. W sytuacji gdy pułap ten będzie wyższy, skorzystanie z tego trybu restrukturyzacyjnego okaże się niemożliwe.
Przede wszystkim nie należy zwlekać! Pamiętać należy, że stopniowe narastanie zadłużenia i zwiększanie się jego salda może z czasem uniemożliwić pomyślne przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego. Pierwszym krokiem który należy podjąć, jest stworzenie roboczej listy wierzytelności oraz podpisanie umowy o sprawowanie nadzoru nad przebiegiem postępowania o zatwierdzenie układu z osobą posiadającą licencję doradcy restrukturyzacyjnego. Podpisanie umowy sprawi, że zyskasz po swojej stronie profesjonalistę który pomoże Ci przeprowadzić twoje przedsiębiorstwo przez czas kryzysu oraz wyjaśni wszelkie niuanse postępowania.
A już w następnym artykule podpowiemy, jak przygotować się do Postępowania o zatwierdzenie układu.
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne