Szukasz porady prawnej?
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne
Strona główna » Odszkodowania za opóźniony samolot i prawa pasażera.
Zasada UE 261/2004 ustanawia wspólne reguły w sprawie odszkodowania i pomocy dla pasażerów linii lotniczych w przypadku opóźnienia, odwołania rezerwacji bądź odmowy odprawy na lot. Co ważne podlegają mu zarówno linie tradycyjne, niskobudżetowe jak i czarterowe. Tak więc nie gra roli cena biletu czy klasa podróży.Nie ma więc znaczenia, z usług jakich linii korzystamy ani na jakiej trasie miał się odbyć lot. Do poniższych regulacji muszą się stosować wszyscy przewoźnicy, którzy chcą świadczyć usługi na terenie Unii Europejskiej.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/04 pasażerowi podczas oczekiwania na lot przysługują:
Rodzaj i długość lotu | Przykład trasy | Wysokość odszkodowania |
Loty krótsze ? do 1 500 km | Poznań ? Kopenhaga | 250 Euro |
Loty w obrębie Unii Europejskiej powyżej 1 500 km oraz inne loty o długości od 1 500 km do 3 500 km | Katowice ? Madryt | 400 Euro |
Wszystkie pozostałe loty | Warszawa ? Chicago | 600 Euro |
O czym należy pamiętać:
? odszkodowanie przysługuje dla każdego pasażera, czyli np.: każdego z członków czteroosobowej rodziny.
? awaria samolotu nie jest siłą wyższą i przewoźnik nie może z tego powodu uwolnić się od odpowiedzialności,
? można się domagać odszkodowania w ciągu trzech lat od feralnego lotu,
? linie lotnicze mogą zaproponować rekompensatę w postaci voucherów, przelotu pierwszą klasą lub kredytu do wykorzystania. Pasażer może się zgodzić na to, ale absolutnie nie musi i może domagać się gotówki,
? linie lotnicze nie odpowiadają jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych np.: załamanie pogody, wybuch wulkanu, zamach terrorystyczny etc.
W pierwszej kolejności należy skierować reklamacje do przewoźnika. Większość z nich na swoich stronach internetowych ma stosowne formularze. Co prawda wielu z nich w odpowiedzi będzie się starało usprawiedliwić opóźnienie i zaproponować częściową rekompensatę. Wtedy jednak, należy twardo pozostać przy swoim stanowisku i domagać się wypłaty pełnego odszkodowania w wybranej przez nas formie. Jeżeli droga polubowna nie pomoże, należy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Formularz znajdziemy na stronie www.ulc.gov.pl. A jeżeli nawet interwencja urzędu nie pomoże zostaje nam sąd powszechny, gdzie możemy pozwać nierzetelnego przewoźnika.
Na rynku funkcjonuje już sporo firm wyspecjalizowanych w odzyskiwaniu odszkodowań od linii lotniczych. Warto jednak pamiętać, że powierzenie im sprawy będzie się wiązało z konieczności zapłaty prowizji w wysokości od 20 do 50% odszkodowania netto. Dlatego należy sumiennie przeczytać regulamin przed powierzeniem swojej sprawy pośrednikowi.
Na koniec, mała zagadka. Jakie linie lotnicze były najpunktualniejsze na świecie w 2016 roku? Hawaiian Airlines. I właśnie tymi liniami, wielu bezpiecznych i punktualnych lotów, Państwu życzę.
Jakub Świerczyński
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne