Szukasz porady prawnej?
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne
Wspólnie dbamy o naszą przyszłość. Realizujemy cele zrównoważonego rozwoju!
Strona główna » Ograniczenie zakresu opisu przedmiotu zamówienia w zasadzie konkurencyjności z uwagi na konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027 (dalej jako: wytyczne) zamawiający, z uwagi na konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233, z późn. zm.; dalej jako: uznk), ma możliwość ograniczenia zakresu opisu przedmiotu zamówienia w zapytaniu ofertowym, przy czym wymagane jest udostępnienie uzupełnienia wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia wykonawcy, który zobowiązał się do zachowania poufności w odniesieniu do przedstawionych informacji, w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie oferty.
Aby zatem móc skutecznie dokonać ograniczenia zakresu opisu przedmiotu zamówienia w zasadzie konkurencyjności z uwagi na konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa nie wystarczy subiektywne przekonanie zamawiającego, że określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Konieczne jest, po pierwsze, wypełnienie przesłanek z uznk, zgodnie z brzmieniem której (art. 11 ust. 2 ustawy znk), przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W praktyce oznacza to, że przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się wyłącznie te informacje, które łącznie spełniają trzy przesłanki:
W ślad za utrwalonym orzecznictwem należy przyjąć, iż informacja posiada wartość gospodarczą, jeżeli jej wykorzystanie przez innego przedsiębiorcę zaoszczędzi mu wydatków lub zwiększy zyski (II GSK 2806/14 z dnia 26 kwietnia 2016 r.). Dodatkowo, wartość ta ma charakter obiektywny, sięgający poza dane postępowanie (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 5 maja 2015 r. KIO 851/15). Natomiast poufny charakter posiada informacja, która nie jest powszechnie znana lub taka, o której treści może się legalnie dowiedzieć wyłącznie ograniczony krąg odbiorców (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 września 2001 r. I CKN 1159/00). Do tego, przedsiębiorca musi podejmować odpowiednie działania w celu zachowania poufności, a więc jego obowiązkiem jest wyeliminowanie możliwości dotarcia do informacji osobom trzecim w normalnym toku zdarzeń (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 czerwca 2003 r. IV CKN 211/01).
Po drugie, obowiązkiem beneficjenta jest udostępnienie wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia wykonawcy, który zobowiązał się do zachowania poufności w odniesieniu do przedstawianych informacji. W praktyce, udostępnienie wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia, będzie najczęściej następowało po podpisaniu umowy o poufności (non-disclosure agreemenr, tzw. NDA).
Po trzecie, musi to nastąpić w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie oferty. Zatem obowiązkiem beneficjenta jest przeanalizowanie, czy z uwagi na wprowadzenie ograniczenia zakresu opisu przedmiotu zamówienia i związany z nim czas przeznaczony na procedurę zawierania umowy o poufności, która to procedura musi zostać przez beneficjenta w sposób niebudzący wątpliwości opisana w zapytaniu ofertowym, nie jest zasadne wydłużenie podstawowych terminów składania ofert by dochować należytej staranności przy ustalaniu terminu umożliwiającego wykonawcy przygotowanie i złożenie oferty. Wydaje się jednak zasadne, by termin podstawowy został wydłużony chociażby o czas, który zamawiający przeznaczył na procedurę podpisywania NDA, a więc czas od momentu zgłoszenia się wykonawcy zainteresowanego otrzymaniem ograniczonego opisu przedmiotu zamówienia do beneficjenta, do momentu otrzymania przez niego tego opisu.
Co istotne, w przypadku ewentualnych wątpliwości kontrolujących co do prawidłowości działań zamawiającego w zakresie ograniczania zakresu opisu przedmiotu zamówienia w prowadzonym przez beneficjenta postępowaniu, to na nim, jako zastrzegającym, będzie ciążył obowiązek wykazania, że podejmowane przez niego działania były zgodne z wytycznymi, a więc:
Autor artykułu:
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne