Szukasz porady prawnej?
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne
Strona główna » Jak dobrze przygotować się do realizacji projektu oraz jakich błędów unikać w aspektach księgowych i dotyczących zatrudnienia personelu projektu ?
Jak mówią Wytyczne dotyczące kwalifikowalności 2021-2027, każdy wydatek poniesiony w ramach projektu powinien być zgodny z przepisami prawa. Jest to zasada nadrzędna, którą należy bezwzględnie stosować zarówno w ramach bieżącej działalności gospodarczej jak i w zakresie wydatkowania środków unijnych. Jest to oczywiste, jednak praktyka pokazuje, że jeśli zespół nie przygotuje się należycie do realizacji projektu i nie zapozna z szeroko pojmowaną dokumentacją dotyczącą poprawności rozliczeń w projektach unijnych, to wystąpienie błędów skutkujących uznaniem wydatków za niekwalifikowalne jest bardzo prawdopodobne.
W projektach trwających kilka lat, niezmiernie problematyczne może okazać się szczególnie korygowanie błędów księgowych i kadrowych, które zostały popełnione w odległym czasie. Zdarza się, że błąd był powielany od początku realizacji projektu, aż do czasu kontroli danego wydatku w ramach próby dokumentów w toku pogłębionej weryfikacji wniosku o płatność np. w trzecim roku realizacji projektu. Nawet jeżeli uda się uniknąć niekwalifikowalności kosztów i skorygować błędy zidentyfikowane w toku kontroli, to beneficjent straci dużo energii, czasu, pracy, stresu oraz środków. Ponadto beneficjent, u którego stwierdzono nieprawidłowości rodzaju księgowego lub dotyczących dokumentacji pracowniczej, bez wątpienia będzie kontrolowany bardziej szczegółowo niż inni.
Nasze doświadczenie w kontroli wydatków finansowanych z UE, które zdobyliśmy w toku wieloletniej współpracy z ministerstwami wykazało, że problem ze znajomością przepisów krajowych oraz wytycznych dotyczy szerokiego przekroju podmiotów, zarówno instytucji publicznych jak i małych fundacji. Przed rozpoczęciem realizacji projektu należy więc bezwzględnie zadbać o przygotowanie zespołu pod względem merytorycznym, czy wręcz uzupełnić braki w kwalifikacjach, aby tych błędów uniknąć. Wiele nieprawidłowości, które stwierdzaliśmy wynikało z braku sprawnie działających procedur w zakresie współpracy zespołu projektowego z działami prowadzącymi księgowość i kadry. Zazwyczaj osoby zarządzające projektem nie posiadały wystarczającej wiedzy z zakresu księgowości i kadr, przez co podejmowane przez nie działania były niezgodne z poszczególnymi przepisami. Z kolei nieprawidłowy obieg informacji oraz nieprzekazanie księgowości i kadrom wytycznych dotyczących wymogów stawianych dla projektów unijnych, skutkowało brakiem zrozumienia specyfiki wydatków ponoszonych w ramach projektów i błędnym ich rozliczaniem.
Aby przybliżyć złożoność nieprawidłowości księgowych i z zakresu kadr, które regularnie stwierdzaliśmy podczas kontroli, pragniemy przedstawić kilka przykładów. Zaczynając od nieprawidłowości z zakresu księgowości warto wspomnieć o najpoważniejszych:
Niezmiernie często nieprawidłowości dotyczyły też kwestii zatrudnienia personelu projektu:
Podsumowując, należy podkreślić, że uzyskanie dofinansowania jest tylko pierwszym etapem na drodze do sukcesu. Aby zagwarantować jego osiągnięcie konieczne jest zbudowanie sprawnie działającego zespołu złożonego ze specjalistów lub skorzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów realizujących projekty unijne, którzy często posiadają kwalifikacje interdyscyplinarne z zakresu księgowości, kadr i płac oraz prawa pracy.
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne