Szukasz porady prawnej?
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne
Wspólnie dbamy o naszą przyszłość. Realizujemy cele zrównoważonego rozwoju!
Strona główna » World Food Programme – szansa dla polskich przedsiębiorców z branży spożywczej
Analizując coroczne statystyki udostępniane przez Organizacje Narodów Zjednoczonych, nie sposób nie zwrócić uwagi, iż to właśnie z World Food Programme („WFP”) zawierane są przez polskich przedsiębiorców największe kontrakty. Dane nie kłamią – w 2023 polskie firmy pozyskały zamówienia na kwotę ponad 60 milionów dolarów, z czego kontrakty zawierane z WFP stanowiły ponad połowę – 34,3 miliony dolarów.
Jak pozyskać zamówienia WFP? Odpowiedź na to i wiele innych pytań znajdziecie Państwo poniżej!
Rejestracja w United Nations Global Marketplace
Pierwszym krokiem do nawiązania współpracy biznesowej z World Food Programme jest oczywiście założenie konta na darmowej platformie UNGM – United Nations Global Marketplace. Znajduje się tam 98% zamówień publicznych ogłaszanych przez największe organizacje ONZ – w tym WFP. Ze względu na wyjątkowy charakter działalności WFP jakim jest polityka żywnościowa, dostawy jedzenia i racji żywnościowych czy wsparcie najbardziej potrzebujących regionów WFP charakteryzuje się wyższymi wymogami i standardami jakich oczekuje od swoich wykonawców.
Aby rozpocząć współpracę z WFP niezbędny jest najwyższy poziom rejestracji w UNGM -Level 2. W tym celu niezbędne będą m.in. zaudytowane sprawozdania finansowe (poddane audytowi zewnętrznemu), przetłumaczone na język angielski przez biuro tłumaczeń oraz minimum 3 lata doświadczenia. Ustanowienie tak wysokich standardów przez zamawiającego niesie za sobą jednak pewną korzyść – dostaną się tylko najlepsi, a najlepszych jest niewiele.
Krótka lista WFP
Rejestracja na Level 2 w systemie UNGM stanowi dopiero początek drogi przedsiębiorcy w celu dołączenia do grona dostawców WFP. Następnym krokiem jest wypełnienie dokumentu Initial Paper Assesment (IPA), w którym firma wskazuje jakie produkty chciałaby dostarczać, w jakich ilościach, jakie posiada możliwości transportowe oraz wiele innych istotnych dla zamawiającego informacji.
Poza wypełnieniem samego dokumentu niezbędne jest dołączenie sporej ilości załączników do IPA, opisujących kwestie takie jak procesy kontroli jakości, dane techniczne opakowań, proces wycofania produktu z rynku oraz liczne inne informacje. Proces kompletowania niezbędnej dokumentacji, przetłumaczenia jej na język angielski, wysyłki dokumentów do WFP oraz jej weryfikacja może zająć nawet kilka miesięcy. Stąd też nasuwa się pytanie – co to właściwie daje?
Odpowiedź brzmi – największą szansę na nawiązanie współpracy z WFP. Organizacja ta działa w nieco odmienny sposób niż pozostałe agendy ONZ, albowiem na podstawie informacji uzyskanych w drodze wyżej opisanej, długotrwałej rejestracji zaprasza kwalifikujących się przedsiębiorców do realizacji aktualnych zleceń. Zamknięty charakter zamówień znacząco zawęża krąg firm, które składają oferty co znacząco zwiększa szansę na zwycięstwo w takim przetargu. Stąd też właśnie pochodzi określenie „krótka lista”, albowiem niewiele firm może pochwalić się prestiżowym statusem dostawcy WFP.
Polskie firmy spożywcze z sukcesami współpracują z WFP co odzwierciedlają coroczne dane statystyczne. Wynika to nie tylko z ich zaangażowania ale i najwyższej jakości oferowanych produktów. Jak jednak wielokrotnie zaznaczam – rynek zamówień ONZ i innych organizacji międzynarodowych w Polsce dopiero się rozwija. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby inne, ambitne firmy dołączyły do grona dostawców WFP.
Autor: Sebastian Andrzejewski
Autor artykułu:
Zapraszamy do kontaktu!
Kredyty frankowe - Waloryzacja - Prawo zamówień publicznych - Zamówienia międzynarodowe - Projekty unijne